Kdo jste podstoupili hodně zajímavé školení od Microsoftu pro univerzity, už nepotřebujete číst tento článek, protože už všechno dávno víte.
V článku budu používat slovo AI, ale myslím tím ve skutečnosti LLM (Large Language Model). Technicky vzato se nejedná o umělou inteligenci z filmu Terminátor, která nás chce všechny zabít, ale jen o velmi propracovanou statistickou metodu, která skládá za sebe slova a slabiky (tokeny) podle největší pravděpodobnosti toho, jak za sebou následují slova ve větě. Čímž jsme si právě vysvětlili, proč vám AI může občas vědomě „lhát“.
Jak AI změní vaši práci?
Místo toho, abyste vykonávali a tvořili přímo to, co chcete vytvořit, to necháte vytvořit AI a pak už jen zkontrolujete a opravíte výsledky. Tím dosáhnete větší produktivity práce a stihnete více věcí/úkolů v kratším čase.
Jak začít?
Na následující adrese se přihlásíte jako do UISu a můžete vesele používat vaši vlastní AI.
https://copilot.microsoft.com/
Pokud jste již přihlášení na o365.mendelu.cz, ani to nebude potřebovat přihlášení. Microsoft Edge prohlížeč (který stejně většina z nás používá jen ke stažení jiných prohlížečů, má tuto funkcionalitu zabudovanou v sobě).
Po přihlášení si všimnete vpravo nahoře zeleného štítku, to značí, že existuje vytvořená instance jen pro univerzitu, takže by se vaše data neměla dostat nikam do veřejného prostoru ve veřejném copilotu, protože tento copilot je pouze pro naší univerzitu. Pokaždé si to ověřte, přesto nikdy do AI nevkládejte citlivá uživatelská data, ale bavte se s AI obecně.
V zásadě to funguje úplně stejně jako ChatGPT, jenom je to ještě více nepřesné, než ChatGPT, proto se musíte snažit sepsat více konkrétnější dotaz s tím, co po AI chcete.
Navkládám sem pár nejužitečnějších slajdů pro ty z vás, koho školení minulo. Nikdy nepoužívejte Copilota pro osobní použití, protože používáte veřejný Copilot, používejte Copilot pro Organizace (přihlašování univerzitním emailem).
S čím vám AI může pomoci?
Vytváření shrnutí delších textů, vytváření oznámení, všech typů režijní komunikace, pokud se vám nechce číst nějaké dlouhé texty v angličtině, či jiném jazyku a potřebujete to tady a teď v nějaké rozumné formě pro čtení do češtiny, nebo chcete z anglického textu udělat stručný český výtah, kontrolu formální úpravy, práci se šablonami, práci s textem v podobě „řazení“, hledání synonym, vytváření zadání písemek, návrhy témat semestrálních prací, ověřování, že studenti nepoužili ve svých semestrálních pracích bez souhlasu AI k vypracování, když jste jim to pro tento účel semestrální práce nepovolili, nahrazování parazitických slov ve větách, překlady a vytváření stručných výtahů z delších textů za účelem zvýšení efektivity, a mnoho dalšího, kde už pouze kontrolujete, zda-li AI nevygenerovalo úplný nesmysl, který nemá s realitou nic společného.
Jak donutím studenty nepoužívat AI?
Obecně se doporučuje a zaznělo to i na školení, vždy specifikovat, zda-li studentům umožníte na který z úkolů AI použít. Pokud chcete, aby se naučili počítat, k čemuž AI nevyužijí, ale umožníte jim použít AI na soupis shrnutí spočítaných výsledků a vygenerování odpovědi, je to v pořádku, protože cílem vaší výuky nebylo psaní odpovědi a shrnutí závěru, ale naučit je počítat. To, že k sepsání výsledků laboratorních výsledků využijí Copilot, který jen „přepapouškuje“ jejich dříve naměřené a spočítané výsledky jejich měření, neovlivní to, že se museli naučit měřit a spočítat výsledky a Copilot, či jinou AI už využijí jen pro režijní soupis slovního závěru. Závěr stejně musí zkontrolovat a ověřit, že vygenerovaný výsledek jejich závěru koresponduje s tím, co měli na mysli.
Pokud je cílem studenta, aby sepsal rešerži, kde mu bude AI halucinovat naprosté nesmysly, snadno to poznáte, pokud si to po sobě student ani nepřečte.
Pokud zadáváte studentům každý rok stejné zadání k vypracování nějaké eseje a vaše esej pro ně nemá hlubší přínos v jejich cestě studiem, nemůžete se na studenty zlobit, když se to budou snažit obejít, protože jim nikdo nevysvětlil, co bude přínosem toho, co se mají naučit a proč se to mají naučit. Vysvětlování, ukázka, kde se s tím setkají v praxi a správné zapropagování studentům toho, proč se něco učí a proč je to pro ně důležité, bude pro vás mnohem důležitějším nástrojem motivace, než kdy dřív.
V případě OSVT vám může Copilot sepsat automatizační skripty (vždy to zkoušejte na testovacím stroji a nechte si preventivně AI vysvětlit, co dělá který řádek), které udělají to, co potřebujete pro lokální hromadné zpracování nějakých dat, nebo automatizace některých úkolů, které momentálně musíte dělat ručně a bere vám to zbytečně čas, který můžete získat tím, že už místo vytváření, pouze zkontrolujete odvedenou práci jazykového modelu za vás.
Před 15 lety jste se učili googlit, teď se naučte promptit
Promptování, neboli správné zadávání a specifikování dotazu, u kterého chcete, aby za vás opakovaně přesně AI jazykový model odvedl rutinní práci či dle vašich požadavků odpověděl, bude součástí vašich základních IT dovedností ještě v tomto desetiletí. Na co vám nepomůže googlení a vyhledávání na internetu, to budete řešit s AI jazykovým modelem. V komerci vzniklad dokonce nová pozice s názvem prompt engineer. Specialista, který ladí programy tím, že vylepšuje dotaz, který se pošle do AI k zajištění vždy relevantní odpovědi.
Na co AI rozhodně nepoužívejte!
V současné chvíli 27.6. 2024 je drtivá většina AI modelů naprosto nepoužitelná v matematice (tímto zdravím ústav Matematiky, vás AI o práci rozhodně jen tak nepřipraví, připomínejte to prosím studentům), složitějších výpočtech, práci s časovými jednotkami, řešení složitějších slovních úloh, matematicky přesné výpočty, informace o počasí, předpověď počasí z AI jazykového modelu bude mít zhruba stejnou informační hodnotu, jako věštění z kávových sedlin.
Vždy po AI kontrolujte, co z toho vylezlo
Vysvětlíme si to na následujících obrázcích.
Máme i fakultní AI?
Ano, máme, dost možná první trvale fungující na univerzitě. Je trošku ekologičtější v tom, že po zadání vašeho dotazu „negriluje“ výkonné grafické karty, které spotřebují stovky wattů elektřiny, ale „jen“ 2x 55W procesory ze serverů, které máme od seznam.cz z minulého roku. Má to však háček. Odpověď netrvá jednotky vteřin, ale spíše do 10 minut a je přístupná pouze z univerzitní VPN. Když jsem sledoval spotřebu operačních pamětí, zastavilo se to u 218GB RAM a 32 procesorových vláken běžících na 100% po dobu 10 minut, generování odpovědi.
http://195.178.75.234:7860/ <- jedná se však o BETA verzi, počítejte s chybovostí
Jedná se o jazykový model Vicuna 33B s open-source licencí, výstupy z tohoto modelu tedy můžete použít i pro komerční účely. Funguje kromě angličtiny i čeština, slovenština, španělština. (další jazyky nezkoušeny)
Na dotaz, kdo je tajemník LDF Mendelu, jsem se bohužel dozvěděl, kdo jím je na LDF, ale na úplně jiné univerzitě.
Osobně vidím v budoucnu přínos např. pro studijní oddělení a možnost předgenerování často kladených dotazů z opakujících se emailů od studentů, na které jim „automat“ odpoví i o půlnoci, o svátku, o víkendu. Tam ale ještě nejsme.
Vývoj fakultní AI se tedy bude pravděpodobně ubírat směrem vlastního modelu, který bude pravidelně „učen“ z dokumentového serveru, webových stránek fakulty a veřejně dostupných informací.