Co udělat pro lepší bezpečnost v roce 2025 a užitečné odkazy, které vám možná zachrání život

AED zařízení sloužící jako Automatické externí defibrilátor

Za LDF děkujeme za velmi pěkně zpracované školení bezpečnosti 19.9. 2025 Lence Klubalové.
Tato stránka bude spíš směsicí užitečných odkazů, protože nemá smysl suplovat/nahrazovat již existující školení univerzity.

Vložím sem užitečné odkazy ze školení:
https://bezpecnost.mendelu.cz

Jak se připravit na krizovou situaci, která tu nebyla, nebo jste ji ještě nezažili?
Pomůže tento odkaz, sice je oficiálně mířen na vaše děti, ale jsou tam i přesto užitečně zpracované informace v přehledné a stručné formě: https://www.corty.info/

Aplikace Moje Mendelu a hlášení hrozeb

https://moje.mendelu.cz/

Pro řidiče: Dopravní nehody a jak je zvládnout

https://www.prvniunehody.cz

Kybernetická bezpečnost

https://bezpecnost.mendelu.cz/34443-kyberneticka-bezpecnost

Interaktivní kurz kybernetické bezpečnosti pro zaměstnance LDF: https://rumex.mendelu.cz/bezpecnost

Předchozí školení bezpečnosti na LDF: https://it.ldf.mendelu.cz/?p=564

Jak vypadá AED zařízení na resuscitaci pacienta v přízemí LDF

AED znamená Automatický Externí Defibrilátor. Je v přízemí LDF pod kamerami. Při otevření skříňky může velmi silně pípat poplach, je to normální.

Twinmotion error při startu aplikace

Po nainstalování twinmotion na Windows 10/11 N, kde chybí media feature pack se může objevit tato nepříjemná chyba, která znemožní start programu.

Otevíráme terminál

Schválně jsem nechal ve screenshotu vidět původní terminál, jak to vypadá bez admin práv. Powershell příkaz vás odmítne s tím, že chybí elevation (povýšení práv na admina)

řešením je tento powershell skript, který můžete vzít, zkopírovat do schránky pomocí CTRL + C, otevřete terminál nebo napište do startu cmd, kliknete spustit s právy administrátora, otevře se terminál, napíšete powershell a dáte enter. A pak vložíte následující řádky a dáte enter:

# Zobrazí seznam volitelných funkcí obsahujících "Media"
Get-WindowsCapability -Online | Where-Object {$_.Name -like "*Media*"} | Select-Object Name, State

# Instalace Media Feature Pack
Add-WindowsCapability -Online -Name Media.MediaFeaturePack~~~~0.0.1.0

instalace:

Na Windows 11 N (může být Profesional N, Education N, Enterprise N) tato funkcionalita není nainstalována.

Co je to Media Feature Pack?

Více info pro zvídavé prozradí tento odkaz na oficiálních stránkách microsoftu.

Zavolání prvního příkazu po nainstalování + doplnění info o možné komplikaci

Vidíme Media.MediaFeaturePack~~~~0.0.1.0 Staged místo NotPresent, správně je ale Installed

Potřeboval jsem po rebootu nainstalovat i Media.WindowsMediaPlayer, což mi ale odinstalovalo MediaFeaturePack, takže jsem znovu nainstaloval ten, rebootovat a po rebootu už vše běželo jak má, zde je důkaz:

Dokud jsem nainstaloval Media.MediaFeaturePack a pak dal reboot, tak program stále nestartoval ani po rebootu se stejnou hláškou, protože MediaFeaturePack byl pouze staged, nikoliv installed. Jakmile je nainstalován WindowsMediaPlayer, odinstaloval se zase MediaFeaturepack. Takže jsem zadal příkaz na instalaci MediaFeaturePack a pak už to fungovalo

Řešení problému

Po zadání příkazů musíte počkat několik minut, než dojde ke stažení a instalace této funkcionality. Potom restartujte počítač a mělo by vše fungovat, jak má.

Aktivace autodesk programů (3ds Max, Autocad, Civil3D, Revit, Navisworks Manage 2026) na počítačích v učebnách ve vlastnictví školy

Po spuštění programu se vám může objevit tohle okno:

Klikněte na Use a network license (použíš síťovou licenci)

A pokud se vás zeptá na typ licenčního serveru, vyberte redundantní server a uveďte tam adresy 3 licenčních serverů, které jsou dostupné jen z drátové sítě, nebo VPN (z wifi eduroam se na ně nedostanete)

larix2.mendelu.cz
larix3.mendelu.cz
larix.mendelu.cz

Dáte OK a pokud se nacházíte na drátové síti univerzity, nebo na školní VPN a dosáhnete na uvedené servery, tak by vám měl autocad 2026 CZ i EN, 3ds Max EN (CZ není), Autodesk Revit 2026, Autocad Civil 3D 2026, Autodesk Inventor 2026 fungovat.

Upozornění: tento návod podléhá dodržování EULA licencí stanovených společností autodesk, nelze tuto licenci instalovat na počítače, které nejsou ve vlastnictví univerzity a nesmí se na autodesk produktech provádět věda a výzkum, pouze výuka a příprava na výuku.

Jak se dostanu k Microsoftím licencím?

Jste fakultní/ústavní OSVT (Osoba spravující výpočetní techniku).

Potřebujete licence Windows k podkladovým licencím na počítači (tozn. na počítači už musí být z dřívějška k dispozici přikoupená licence Microsoft Windows xp,7,10,11 klidně nejnižší edice Home) a díky této podkladové licenci si v rámci Microsoft Campus Agreement můžete vložit klidně Windows 11 Education N v plné palbě.

Kam se přihlásit?

https://admin.microsoft.com/#/homepage

Nemám tam oprávnění k ničemu

Napíšete na helpdesk.mendelu.cz žádost s předmětem:
Přístup k licencím Microsoft pro OSVT ústavu <jménoVašehoÚstavu>

text požadavku na helpdesku:
LDF zdraví OIT,

chceme požádat o udělení přístupů pro uživatele xnovák ústavu <jménoústavu>, do admin.microsoft.com pro windows, office a např. ms Project licence atd…

Děkuji

Pěkný den

Už mám přístupy, jak se k těm licencím dostanu?

V levém menu Vaše produkty / Multilicence / Zobrazit stažené soubory a klíče

DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ

Jakoukoliv univerzitní licenci, kterou máte v plánu použít, vždy:

  1. S někým konzultujte, zda-li je toto použití v pořádku a nic neporušuje.
  2. Nikdy nepoužívejte na osobní počítače, které nejsou ve vlastnictví univerzity
  3. Nikdy nepoužívejte jinde, než na univerzitních počítačích ve vlastnictví školy
  4. Vždy ověřte, že počítač, na který máte v plánu licenci použít, není v rozporu s licenčními podmínkami (musí být podkladová licence Windows koupená k počítači a doložitelná).
  5. Ke každému počítači, který máte na ústavu koupený, preventivně udržujte i fakturu, na kterém je jasně uvedena podkladová licence Windows v případě kontroly.
  6. Podkladové licence se nevztahují na projektová pracoviště ani počítače ve vlasnictví projektových pracovišť. Musí se jednat o vlastnictví univerzity s podkladovou licencí.
  7. Jakékoliv změny v licenčním ujednání vždy hledejte v licenčních podmínkác Microsoft Campus Agreement, nebo na https://www.microsoft.com/cs-cz/education

Synology Drive

Synology Drive je aplikace pro správu, synchronizaci a sdílení souborů uložených na Synology NAS.

Hlavní funkce

  • Centrální úložiště – všechny soubory na jednom místě.
  • Synchronizace – automatické ukládání změn mezi NAS a počítačem či mobilem.
  • Sdílení souborů – tvorba odkazů, možnost hesla a expirace.
  • Týmová spolupráce – sdílené složky, verzování dokumentů.
  • Zálohování – ochrana dat uložením kopií z PC na NAS.
  • Přístup odkudkoliv – webové rozhraní, desktopová a mobilní aplikace.

Jak se dostat do aplikace:

Přihlaste se svým účtem na Populus a a klikněte na tlačítko Hlavní nabídka v levém horním rohu

Dále klikněte na Synology Drive a otevře se vám nové okno pro tuto aplikaci

Stručný popis rozhraní aplikace:

Levý postranní panel (Kategorie)

  • Moje soubory – osobní složka uživatele, v domovském adresáři uživatele se tato složka jmenuje Drive.
  • Složka týmu – sdílené složky určené pro týmovou spolupráci.
  • Sdíleno se mnou – soubory, které s vámi sdíleli ostatní.
  • Sdíleno s ostatními – soubory, které jste vy sdíleli.
  • Poslední – naposledy otevřené nebo upravené soubory.
  • Označené hvězdičkou – oblíbené/rychlý přístup.
  • Odpadkový koš – smazané soubory.
  • Popisky – možnost přidávat štítky pro lepší třídění souborů.

Horní lišta (nástroje pro práci se soubory)

  • + Vytvořit – založení nové složky nebo dokumentu.
  • Sdílet s uživateli (ikona panáčka) – umožňuje nastavit oprávnění ostatním uživatelům (čtení, úprava, vlastní sdílení).
  • Sdílet odkaz (ikona řetězu) – vytvoření veřejného odkazu pro sdílení s možností hesla a expirace.
  • Kopírovat / přesunout (ikona dvou listů papíru) – přesun nebo duplikace souborů do jiné složky.
  • Smazat (ikona koše) – přesunutí souborů do odpadkového koše.
  • Více možností (ikona tří teček) – další funkce, např. přejmenování, stažení, zobrazení detailů, historie verzí nebo přidání popisků.

Vyhledávací pole, změna zobrazení a seřazení souborů (vpravo nahoře)

Jak sdílet složku nebo soubor:

Vyberte složku nebo soubor který chcete sdílet a klikněte na tlačítko Sdílet

Otevře se vám okno s možnostmi sdílení

Stručný popis jednotlivých možností v okně Sdílet:

  • Odkaz na adresář – vygenerovaný odkaz, který lze zkopírovat nebo odeslat e-mailem.
  • Nastavení ochrany osobních údajů – určuje, kdo má přístup
  • Seznam pozvaných uživatelů – pole, kam se přidávají uživatelé nebo skupiny, kterým chcete dát přístup.
  • Role uživatele (Zobrazující) – určuje, co smí uživatel dělat (např. jen zobrazovat obsah).
  • Tlačítko plus (+) – přidá zadaného uživatele do seznamu oprávněných.

Po nastavení možností které chcete klikněte na tlačítko Uložit a hotovo

Změna hesla na populus

Otevřete si internetový prohlížeč a zadejte adresu populus serveru (např: http://populus.mendelu.cz:5000/).

(weby jsou přístupné pouze z drátového internetu univerzity, nebo z univerzitní VPN návod).

Zadejte vaše uživatelské jméno a následně heslo.

Po přihlášení klikněte v pravém horním rohu na ikonku postavičky.

Klikněte na možnost Osobní.

Vyberte možnost Změnit heslo.

Zadejte vaše aktuální heslo, poté nové heslo a znovu ho potvrďte. Nakonec klikněte na Použít.

Heslo už je úspěšně změněno, ale server se vás zeptá jestli se chcete odhlásit. Pro odhlášení klikněte na Ukončení připojení. Pokud chcete pokračovat v této instanci klikněte na Ne.

Generátor QR kódů na LDF

Chcete generovat QR kódy pro studenty, ale nechce se vám za to platit? Mě také ne, proto jsem vytvořil novou službu, která je zdarma, open-source, ve které si zvládnete generovat QR kódy v češtině každý.

Generátor QR kódů najdete na https://qr.ldf.mendelu.cz

Ukázka možnosti vložení textu pod obrázek a volby jazyka.
Ukázka možnosti vložení textu pod obrázek a volby jazyka.

Data k enkódování vyplňte adresu, na kterou chcete dostat každého, kdo si oskenuje QR kód. Úroveň opravy chyb nastavte na nejvyšší 30%, pokud chcete můžete kliknout na Nahrát obrázek a vybrat obrázek s logem akce, nebo logem studijního oddělení, fakulty, či univerzity a vyberte následně logo např. ze stažených souborů, kam jste si logo dříve uložili k načtení zde na webu
Data k enkódování vyplňte adresu, na kterou chcete dostat každého, kdo si oskenuje QR kód. Úroveň opravy chyb nastavte na nejvyšší 30%, pokud chcete můžete kliknout na Nahrát obrázek a vybrat obrázek s logem akce, nebo logem studijního oddělení, fakulty, či univerzity a vyberte následně logo např. ze stažených souborů, kam jste si logo dříve uložili k načtení zde na webu

Po kliknutí na exportovat jako a vybráním příslušného formátu se vám QR kód okamžitě stáhne do počítače:

Stažený QR kód hledejte ve webovém prohlížeči zpravidla vpravo nahoře ve stažených souborech
Stažený QR kód hledejte ve webovém prohlížeči zpravidla vpravo nahoře ve stažených souborech

Nejčastější důvody, proč vám nefunguje Solidworks

V tomto článku si probereme nejčastější důvody, proč se vám nepodaří nainstalovat Solidworks

Notebook se vám uspí dřív, než se stihne stáhnout solidworks

Klikněte na START / napište do hledání panel / ovladací panely / v nich najdete možnosti napájení

U notebooků mějte v případě, kdy je přítomno externí napájení, možnost uspání až po 8 hodinách, ať zamezíte uspání notebooku, přerušení stahovaného souboru.
Pokud se vám notebook uspí během zaklapnutí víka displeje, tak dojde rovněž k uspání notebooku a tím pádem i přerušení všech stahování. Pokud je to váš případ, doporučuje se nechat notebook běžet např. přes noc a stáhnout Solidworks s otevřeným víkem displeje (v nastavení to lze změnit, nicméně pokud se jedná o jednorázovou záležitost, museli byste následně změnit nastavení chování notebooku po zaklapnutí víka displeje zpět na původní stav, který jste tam měli předtím) a hlavně mějte nastaveno uspání notebooku až za 5 hodin nebo NIKDY, podle rychlosti vašeho připojení k internetu.

Ukázka: 2 hodiny jsou málo, nastavte buď na NIKDY, nebo 5 hodin a více na rychlejším internetu nad 50 Mbps.

Oficiální návod od microsoftu

Nejste na školní VPN

pokračujte na tento návod školní VPN mendelu

A ověřte si, že jste po celou dobu instalace i spouštění programu na školní VPN síti.

Nástup na Mateřskou dovolenou / Rodičovskou Dovolenou přijdu o přístupy?

Dle vyjádření OIT máme tyto informace:

  • zůstane přístup do UIS 
  • omezené aplikace v UIS – přístup se řídí dle oprávnění
  • login a heslo zůstává stejné
  • bude Vám odebrána licence Office 365 Professional – bude přiřazena licence Office
    365 A1
    (bezplatná sada webových aplikací a služeb – Word, PowerPoint a Excel,
    Outlook na webu a 50 GB poštovní schránkou)
  • e-mail v Outlook bude zachován
  • bude fungovat aplikace Poštovní schránka v UIS (není třeba v UIS měnit distribuční
    server office365 zpět na distribuční server UIS)
  • přístup na OneDrive - cloudové uložiště – zůstává zachován
  • přístup do VPN (virtuální privátní síť Mendelu) – měl by zůstat zachován – OIT ověřuje
  • vzdálený přístup do institucionálního přihlašování („Shibboleth“) – tam záleží podle
    cílového systému (tedy něco fungovat bude něco již ne)

Po návratu zpět

Po návratu do zaměstnání na MENDELU, vše bude automaticky prodlouženo (obnoveno),
jakmile bude tato informace zanesena do systému. Dříve přístupy není možno obnovit.
Přístupy jsou vždy vázány na aktivní studium nebo pracovní úvazek.

Co je MD / RD?

Následující odpověď byla vygenerována AI a nemusí být přesná:

  • MD = mateřská dovolená – je to období, kdy je maminka (nebo výjimečně tatínek) doma po porodu, obvykle trvá 28 týdnů (u vícerčat 37 týdnů). Během této doby pobírá tzv. peněžitou pomoc v mateřství (PPM).
  • RD = rodičovská dovolená – navazuje na mateřskou dovolenou. Trvá až do 3 let věku dítěte (nebo i déle podle domluvy se zaměstnavatelem), a během ní rodič pobírá rodičovský příspěvek. Může být čerpán flexibilně – buď rychleji a vyšší částkou, nebo pomaleji s menší měsíční částkou.

Shrnutí:

  • MD = mateřská, první fáze po porodu, s PPM
  • RD = rodičovská, pokračování po MD, s rodičovským příspěvkem